LucenEsther.reismee.nl

Weekend Porto en eerste dagen Lissabon

Viva,

Om jullie een beetje op de hoogte te houden van wat we allemaal beleven tijdens het half jaar dat we in Portugal verblijven hebben we deze site aangemaakt. Bij deze ons eerste berichtje vanuit het zonnige Lissabon

Cool

Toch wel een beetje met een dubbel gevoel zijn we vrijdag 12 augustus vertrokken naar Porto, waar we het weekend zouden verblijven. Aangekomen op het vliegveld stond er een taxi voor ons klaar die ons naar ons hotel bracht. Dit bleek een één-ster hotel te zijn, maar gelukkig was alles schoon en de locatie was centraal in het oude centrum. We waren te nieuwsgierig naar de stad om meteen te gaan slapen, dus zijn we rond half 1 het oude centrum in gelopen. We belandden op een terrasje, waar we ons vervolgens verbaasden over de prijs van de eerste drankjes die we genuttigd hadden (1,70 voor een halve liter bier en 2,50 voor een cocktail waarvan je na eentje al begint te giechelen). Toen wisten we zeker dat er nog vele drankjes zouden volgen. We zijn ook nog langs wat uitgaansstraatjes gelopen, waar opviel dat de mensen allemaal buiten op straat stonden te drinken, met de clubs vrijwel leeg en weinig tot geen muziek hoorbaar.

Fit voor onze eerste dag Porto bezichtigen zijn we zaterdag te voet op pad gegaan. Dit bleek erg tegen te vallen gezien de vele heuvels waarop de stad gebouwd is. Kaart lezen bleek niet het gemakkelijkste, maar uiteindelijk hebben we toch een groot gedeelte van de bezienswaardigheden vermeld in de Lonely Planet bezocht. In Ribereira, de regio in het zuiden van Porto waar de rivier de Douro doorheen stroomt, hebben we op een terrasje aan het water onze eerste Vinho Verde (groene wijn) gedronken. Dit bleek erg lekker, zo lekker zelfs dat we de rest van het weekend vrijwel niets anders gedronken hebben. 's Avonds hebben we verse zeebaars gegeten in een sjiek restaurant waar we de enige gasten waren. De locals bleken pas rond 10/11 uur te gaan eten (dachten wij dat we ons met onze half 9 hadden aangepast aan de Portugese cultuur).

Aangezien zaterdag zo vermoeiend was, besloten we om ons zondag te laten vervoeren door de stad. We begonnen met een bustour langs de mooiste plekken van Porto, om vervolgens een boot tour over de Douro te maken. Ook hebben we een rondleiding door een van de wijnkelders bij de rivier gekregen, waar we ook witte en tawny port geproeft hebben. Dit was niet echt onze smaak, maar wie weet komt dat nog wel. Omdat het in Ribeira het meest bruisend was zijn we daar lekker gaan eten in een restaurantje met uitzicht over de rivier. Wat opviel is dat ze overal Engelse menukaarten hebben, maar als je vervolgens iets besteld in het Engels hebben ze echt geen idee waar je het over hebt, niet te spreken over het lange wachten op je eten. Luc kreeg een heerlijke octopus, maar wat Esther kreeg leek meer op een bordje kots (gepureerde vis met saus en daaroverheen eigeel). Uiteindelijk hebben we samen Luc's octopus gegeten en nog wat bijbesteld. Daarna hebben we een taxi teruggepakt (lekker lui). Toen Esther de taxideur half uit elkaar trok bleek dat niet alleen de huizen hier vervallen waren. Gelukkig kon de chauffeur er wel om lachen. Ondanks dat de taxichauffeur als een gek (en twee keer door rood) reed kwamen we toch veilig aan bij ons hotel. Omdat het onze laatste avond was, zijn we erna nog het oude centrum ingelopen, waar we uiteindelijk belandden in een druk straatje waar er een band Portugese muziek aan het spelen was en de mensen op straat en op het terras helemaal losgingen. Terwijl er een hoop mensen op straat stonden te wachten omdat de terrasjes vol waren, regelde Luc wel even dat er een tafeltje van binnen voor ons vooraan bij de band gezet werd. Zo zie je maar weer dat wie niet vraagt ook niets krijgt. Onder het genot van wederom Vinho Verde hebben we naar de dansende locals zitten kijken. Dit was de leukste avond in Porto.

Maandag ging om half 9 de wekker om met de trein naar Lissabon te vertrekken. Toen we van onze plek werden weggestuurd bleek dat iedereen vaste plaatsen kreeg aangewezen op de treinkaartjes. Toen konden we dus weer met onze koffers door de smalle trein gaan waggelen om onze plek te zoeken. Gelukkig vonden we die en na 3 uur treinen kwamen we aan in Lissabon, waar een taxi ons naar het hoofdkantoor van Lisbon4u bracht, de organisatie waarbij we onze kamer gehuurd hebben. De huisbaas nam alles met ons door en bracht ons naar ons appartement op Rua Luciano Cordeira. Het ligt 15 min lopen van het centrum, met een busstation voor de deur en een metrostation op korte afstand. De huisbaas liet ons naast onze aanvankelijk gehuurde kamer ook nog een andere kamer zien die nog niet verhuurd was. Toen hebben we eigenlijk direct besloten dat we de andere kamer wilde nemen, aangezien deze veel groter en beter was (2 bureaus ipv 1, 3 stoelen ipv 1 en 2 kasten ipv 1). Onze kamer heet Baile (ballroom), omdat het de grootste kamer van het huis is. We zijn direct onze spullen (niet veel) gaan inruimen. 's Avonds waren we toch wel erg benieuwd naar de stad en zijn we naar het centrum gelopen om daar wat te eten. De stad is overweldigend groot en mooi, en we zijn erg benieuwd naar wat er nog allemaal te zien valt.

Dinsdag zijn we op zoek gegaan naar een goede supermarkt in de buurt en die bleek nog lastig te vinden. Het bleek dat je fruit en groenten toch beter bij een speciaalzaakje kunt halen dan in de supermarkt. Daarna hebben we kennis gemaakt met een Duits meisje uit ons appartement dat Luc al via Facebook had leren kennen omdat ze naar dezelfde school als hem gaat. Met haar en haar vriendin zijn we met de metro naar Luc zijn school Universidade Catholica gegaan om een metrokaart te regelen. Blijkbaar moest de school namelijk bewijzen dat je onder de 23 jaar bent en kunnen ze dat niet op je id-kaart zien. Oververhit zijn we daarna nog wat gaan drinken in het centrum om erna samen Esther's spaghetti te eten in het appartment. Volgens de meisjes was het de beste maaltijd die ze in tijden gehad hadden (with special thanks to Wilma's prutrecept). 's Avonds zijn we naar een feest geweest in een studentenhuis, wat erg gezellig was maar wel anders dan we gewend zijn. Sommige mensen waren bijvoorbeeld gitaar aan het spelen en aan het zingen (bij ons is het gewoon chille muziek opzette, ouwhoeren en zuipen :P).

Vandaag was bij ons de grote schoonmaakdag, aangezien we niet een half jaar in een beschimmelde keuken wilden koken. Met de rubberen handschoenen aan zijn we aan de slag gegaan, en uiteindelijk hebben we het toch redelijk schoon gekregen. We zijn ook nog naar een groot shoppingcenter geweest om ons eigen bestek en nog wat keukenbenodigdheden te kopen. We zijn blij dat het nu schoner is, maar vanaf morgen willen we toch wel echt gaan genieten van onze vakantie hier. We zijn van plan om morgen de stad te gaan verkennen en vrijdag met de boot naar een van de stranden te gaan. Aan het weer zal het in ieder geval niet liggen!

Até logo,

Luc & Esther

Bob

Hee leuk zeg! Jullie hebben al veel gedaan die paar dagen! :-) Ik zet alleen vraagtekens bij de zin dat ook Luc de keuken heeft gepoetst :P
Geniet nog van jullie vakantie en tot spreeks!
X Bob

Ger

Hi lieverds....heerlijk om je aan de lijn te hebben gehad en leuk om dit verhaal te lezen hoor.. ben benieuwd naar jullie verder verhalen... vieze smerige keuken laat mij weer denken aan mijn eigen studententijd ... geniet er van verder we hebben nog contact.. kus Pap

Vera

Hee esz en luc !
Wat leuk om jullie zo toch nog te kunnen volgen en wat hebben jullie al veel gedaan in die paar dagen dat jullie er zijn! Gelukkig bevalt het jullie goed en blijft het jullie ook goed bevallen! Veel plezier en succes ! x

wilma

Hoi Luc en Esther

Leuk om jullie ook zo te kunnen volgen, fijn dat de start van jullie avontuur goed verlopen is en nu lekker nog kunnen genieten van de vakantie. Veel plezier, groetjes Wilma

Hoi Luc en Esther,

Leuk verhaal, lekker lang. Wanneer komt de film ervan uit? ;)
Maybe kom ik in oktober met Rick een weekje mee naar Portugal. Afhankelijk van wanneer jullie hier zijn, wanneer Rick vakantie heeft en wanneer ik vakantie heeft (maar dat zijn 2 weken).

Groeten,

Frank

En die typfout kan ik niet meer aanpassen!

Monique

Heeeey!

Leuk om jullie verhaal te lezen! (Jaloers!!) Ik had al verwacht dat jullie voor de grote kamer gingen! En dat verhaal van die vieze keuken klinkt me heel bekend in de oren ;)

Trouwens de naam van de supermarkt, mochten jullie die nog niet gevonden hebben ;) is pingo dolce!

Geniet er nog lekker van! Groetjes uit het zonovergoten Nederland!

Evi

Heeey Luc & Esther! Ik ben ook nog een tijdje in Lissabon geweest deze zomer, echt super stad ;) Zou vooral willen aanraden om een avond in het Hard Rock Café te gaan eten, en ook het aquarium vond ik erg cool, die ligt bij metrohalte Oriente :) Geniet ervan, maar dat zal ongetwijfeld wel lukken ! xx

Paul

Heej reizigers,

Leuk om te lezen dat het nu al zo goed bevalt. Geniet maar goed van het studentenleven en vergeet niet te reizen. Ik ga jullie hier iig met veel jaloezie volgen.

Enjoy!!

Jack

Esther en Luc,

Fijn dat jullie zo'n goede start hebben gemaakt. ik heb al veel gelezen op internet over lissabon echt een stad waar genoeg valt te beleven.
Ja Luc, had niet gedacht dat ook jij zou gaan schoonmaken maar dan zie je weer dat ook ik me wel eens kan vergissen hahaha....

Fijne tijd en tot horens !!

XX Jack.

Simone

Heyyy!
Wat leuk dat jullie het naar jullie zin hebben daar! Super dat jullie dit bijhouden want begon al aardig nieuwsgierig te worden :P!
Jullie hebben al veel rondgekeken en genoten van de local drinks zo te zien haha, moet ook gebeuren natuurlijk!
Gelukkig hebben jullie een fijne kamer!
Veel plezier nog en ik zal snel weer jullie update van het Portugalavontuur lezen en commentaar geven.

Groetjes & xxx Simone

Jos Merx

Hoi Ihr Beiden,

Veel fun en zoek maar een mooie combinatie tussen studeren en genieten.

Jos

Patty

Hallo!
Klinkt allemaal heel goed.. ben jaloers!
Ben nu aangemeld voor de nieuwsbrief.. dus ik ga jullie volgen....
Have fun!
Groetjes
Patty

Simone Rongen

Hey Beermattie & Partyboy,
Wat typisch dat de taxi minder duur is als je Portyugees praat! Gelukkig hadden jullie dat al snel door, dat geld wat jullie besparen kunnen jullie weer uitgeven aan een extra cocktail haha ;). Ook erg leuk dat jullie in de buurt van een stripclub wonen, altijd actie in de buurt hahaha ( maar Esther als ik jou was zou ik Luc in de gaten houden, ’t is en blijft een partyboy he hahahaha ). Met de zon zullen jullie inderdaad moeten opletten en doe ’t niet a la Simon-e style ( je compleet laten verbranden en dan pijn lijden zodat je bruin wordt ) want dan blijft niets van jullie over na zo een lange tijd in Portugal! Ook fijn dat jullie al zoveel mensen hebben leren kennen, jullie zijn natuurlijk niet op jullie mondje gevallen dus ik had ook niet anders verwacht! Aan de foto’s te zien is het héééééél erg mooi daar en natuurlijk moet je genieten van het strand en het uitgaan als je op zo een mooie en warme plek bent ?. Mijn school is inmiddels ook al begonnen en ik heb het wat minder goed als jullie..De tweede dag is nu om en ik heb al 3 veel te uitgebreide groepsopdrachten gekregen plus een hele lading thuiswerk hahaha. We missen jullie toch wel heel erg maar hopelijk blijven jullie het zo naar jullie zin hebben!!!
Nog veel plezier en groetjess,
Xxxxx Simone