LucenEsther.reismee.nl

"Studeren" in Lissabon

Olá,

Hier weer een update vanuit het nog áltijd zeer zonnige Lissabon. Het echte leventje is voor ons allebei begonnen, we waren al bijna vergeten dat we hier zijn gekomen om te studeren. Gelukkig valt het opleidingsniveau hier erg mee en hebben we nog altijd veel vrije tijd (het enige wat ons nog tegenhoudt van iedere dag uiteten en stappen is ons budget :P).

Woensdag zijn we gezellig gaan uiteten met Martina en Natasha, onze Duitse en Russische vriendinnen. Je kunt hier bijna niet anders dan verse vis bestellen (het is ook gewoon zo lekker!). Donderdag had Esther haar introductiedag op school. Behalve wat gepraat aanhoren over hoe geweldig de school wel niet is was ze er niet veel mee opgeschoten. Die avond hadden we ook het welkomsdiner van Esther's school (waar Luc ook mee naartoe mocht) en vervolgens een feest met open bar. Helaas kunnen we hier niet veel over vertellen i.v.m. licht geheugenverlies (dat zegt genoeg toch?).

In het weekend was het tijd voor de Algarvetrip die door een van de Erasmus studentenverenigingen werd georganiseerd. De eerste dag moesten we al vroeg verzamelen om de bus te pakken. Gelukkig hadden een aantal mensen zich al aangepast aan de Portugese normen en kwamen ze een uur te laat. Een van de eerste portugese woorden die we geleerd kregen was dan ook 'mais ou menos' (min of meer). Met een beetje vertraging kwamen we uiteindelijk aan in Évora, een pittoresk stadje en hoofdstad van de regio Alentejo. Het staat bekend om de Romeinse invloeden die er bewaard zijn gebleven, zoals een aquaduct en een tempel. We begonnen met een tour door de stad van een gids en vervolgens hadden we tijd om te lunchen. We kozen natuurlijk een restaurant uit waar we pas na 2 uur ons eten kregen, maar gelukkig was ons eten wel lekker (voor de anderen geldde dat helaas niet). Rond 4 uur zijn we verder gereden naar onze eindbestemming Tavira, soms ook wel 'het Venetie van de Algarve' genoemd. Hier lagen onze prachtige appartementen in een sprookjesachtige omgeving. Dit hadden we niet verwacht van een studententripje! Het diner dat we er kregen was heel goed geregeld en erg lekker. Wat leuk was, was dat wij een privéappartement i.p.v. 4 tot 6 persoonshuisje kregen omdat we het enige koppel waren. De anderen dachten dat wij daar extra voor betaald hadden maar dat was niet zo. Zo'n VIP-treatment vonden wij natuurlijk niet verkeerd. 's Avonds hadden we een feest in een club, wat erg gezellig was. Wel jammer dat de club heel groot was en de groep van 60 studenten zo'n beetje de enige bezoekers waren (op een paar 60-jarige hippies en een 6-jarig kind na). Toen we terugkwamen hebben we ons klaargemaakt om te gaan nachtzwemmen, maar helaas werden we weggestuurd door de bewaking voordat we überhaupt het zwembad in konden duiken. De tweede dag is Esther daarom al vroeg opgestaan om wat baantjes te trekken in het zwembad. Het was om 9 uur 's morgens al erg warm en nog helemaal stil bij het zwembad. Rond 10 uur moesten we verzamelen om naar het strand te vertrekken met een bootje over de rivier. Het zeewater was hier in de Algarve veel warmer dan in Lissabon en we hebben dan ook lekker gezwommen, gezont en in de beachbar gehangen (hééérlijk).

Maandag was het tijd voor Esther's eerste schooldag. De eerste les ging al niet door (ze wilden zeker hun reputatie van chaotische school hooghouden). In de tweede les kreeg ze onder andere geleerd dat geld niet gelijk staat aan geluk en allemaal dingen die totaal niet nieuw in de oren klonken. Wat opviel de eerste schoolweek was dat veel leraren je proberen te overtuigen vooral niet voor hun vak te kiezen omdat het zo ontzettend moeilijk zou zijn. Vervolgens blijkt een groot deel van de stof te bestaan uit dingen die wij op de middelbare al gehad hebben. Je gaat je echt afvragen wat die derdejaars economiestudenten al die tijd gedaan hebben als ze dit nu pas geleerd krijgen. Maar goed, we bekijken het van de zonnige kant (moet ook wel hier); het betekend wel meer vrije tijd.

Vrijdag hadden we een verjaardagsdiner van Sarah, een Duitse vriendin. We zijn met een trammetje naar een sushi/Chinees restaurant geweest waar je zoveel kon eten als je maar wilde voor 15 euro. Het was verrassend lekker en natuurlijk waren onze ogen weer groter dan onze maag. Zaterdag zijn we met Robert, Anouk, Jade en Olivier naar Belèm gegaan, het gedeelte van Lissabon dat langs de Tagus rivier ligt. Hier bezochten we onder andere de Torre de Belém, een toren die aanvankelijk gebouwd werd ter bescherming van de stad, en het Mosteiro dos Jerónimos, een groot klooster dat gebouwd is als viering van de succesvolle Portugese wereldreizen. Ook zijn we naar Jardim Botânico Tropical geweest, een botanische tuin. Dit was erg mooi en weer eens wat anders dat het bezoeken van allerlei gebouwen en monumenten. Ons tripje naar Belém was natuurlijk niet compleet zonder het proeven van Pasteis de Belém, waarvan het recept geheim is sinds de 19e eeuw. Dit is waar de Pasteis de Nata origineel vandaan komen en we wilden toch even kijken of er echt zoveel verschil is in smaak. We moeten toegeven dat ze in Belém toch echt het lekkerst zijn.

Zondag was het weer tijd voor het strand. Helaas waaide het zo hard dat je bijna niet op het strand kon liggen zonder vol met zand te komen, dus zijn we in de beach bar gaan chillen. Maandag had Esther (alweer) vrij en 's avonds zijn we bij Benedikt gaan eten. Dit keer waren Christene en Alex aan de beurt om te koken. Dinsdag hebben we rustig aan gedaan om fit te zijn voor Luc z'n 21e verjaardag op woensdag. 's Morgens had Esther Luc verrast in bed met een fles champagne als cadeautje van Ger, en een lekkere lunch. 's Avonds zijn we met een groep van zo'n 30 man gaan uiteten in een restaurant waar het drinken included was (16,50 voor lekker eten en héél veel sangria). Dit was al erg geslaagd en we hebben de verjaardag goed gevierd. Een deel van de groep had geld bij elkaar gelegd voor een speciaal cadeau: een must-do experiences boekje voor in Portugal (bijvoorbeeld vouchers voor chique uit eten, een helikoptervlucht, massages etc.) waar je dan zelf uit kan kiezen. Ook kreeg hij onder andere een cadeauverpakking Erdinger van onze huisgenootjes (ze hadden al goed opgelet wat hij lekker vindt). Na de nodige drank en met een volle maag ging onverwacht bijna de hele groep nog mee op stap (ondanks dat ze van te voren bijna allemaal zeiden dat ze op tijd naar huis moesten omdat ze school hadden de dag erna). We kwamen terecht in een bar waar nog een half uur all-you-can-drink bezig was voor 5 euro, daar hebben we dus ff in een half uur flink wat naar binnen geschut (ze maakten ook nog eens ontzettende sterke drankjes). Je kunt dus wel een beetje bedenken hoe iedereen eraan toe was op deze avond. Het was supergezellig en we hebben flink gedanst en gefeest met z'n allen. Esther kon zelf de dag erna eigenlijk niet begrijpen hoe ze om kwart over 6 is kunnen opstaan om naar school te gaan. Met een gaar hoofd is ze naar de les gegaan, waar ze vervolgens spijt van had aangezien ze er niets nieuws van was opgestoken. Het was echt 'the day after' en iedereen was flink gaar op donderdag, maar het was een verjaardag om niet te vergeten! Vandaag zijn we nog lekker romantisch gaan uiteten aan de rivier als cadeautje van Esther. We hebben octopus gegeten met (je gelooft 't bijna niet) de eerste lekkere vlaamse frietjes die we hier gehad hebben ;)

Iedereen nog bedankt voor de felicitaties en de kaartjes!
En voor de mensen die het nog niet hebben, onze contactgegevens:
Rua Luciano Cordeiro 32, 3dto
1150-212 Lisboa Portugal

Portugese nummers: 937153168 (Luc) Luc zijn nr is ook te bereiken via WhatsApp & 937153163 (Esther)

Tot snel :)

Ger

Leu verhaal... het spat eraf dat jullie je amuseren en dat is maar goed ook. Geniet maar zoveels als jullie kunnen...

Groet Ger

Bob, Jess & Tim

Zo te lezen amuseren jullie je goed :-) De groetjes van ons hier en tot de volgende keer! Xx

Michael

Hey "studenten"
Leuk om horen dat jullie het nog steeds goed hebben daar. En ik lees alleen maar goede verhalen over het stapleven daar dus dat komt helemaal goed met oud op nieuw denk k :P
Gr Michael

dianne

Hallo, hallo,
wat een super leuke tijd hebben jullie daar! Geniet ervan!
Veel suc6 met de studie, als je toch tijd over hebt, is hetr blijkbaar geen probleem om die tijd in te vullen he!;-)
Groetjes oet Doonder