LucenEsther.reismee.nl

Exploring & getting used to living in Lisboa

Hey allemaal,

Hier ons tweede berichtje uit het nog altijd zeer zonnige Lissabon. Afgelopen week was een week waarin we voornamelijk bezig zijn geweest met het leefbaar maken van ons kamertje en natuurlijk het verkennen van de stad. We zijn donderdag dan ook begonnen met een aantal bustours door Lissabon, om een beeld te krijgen van wat de stad allemaal te bieden heeft. Met zijn kaalgeschoren koppie volop in de zon was Luc die dag flink verbrand. 's Avonds zijn we voor de eerste keer in Bairro Alto geweest, het uitgaansgebied van Lissabon. Hier verzameld alle jeugd om in de bars goedkope cocktails te halen en staan de mensen voornamelijk op straat, hoewel er ook een paar bars zijn waar je goed kunt dansen. Het meisje dat in hetzelfde appartement als ons woont spreekt een beetje Portugees, en we kwamen er in de taxi terug achter dat toen zij het woord deed de taxi een stuk goedkoper was dan bij ons. Dit moesten we dan ook maar eens gaan proberen! Grappig feitje; als je 's avonds thuiskomt zie je de prostituees en travestieten bij mensen op de auto zitten in onze straat, aangezien er een stripclub ligt (beetje vreemd alleen dat de naam ervan vertaald 'echte vrouwen' betekend).

Vrijdag lag Luc met koorts, hoofdpijn en misselijkheid in bed (waarschijnlijk zonnesteek). Esther dacht wel even een goed vrouwtje voor hem te zijn door al de boodschappen te gaan halen. Helaas (en met haar orientatievermogen ook wel te verwachten) raakte ze compleet de weg kwijt en was ze vervolgens nog de hele middag weg. Zaterdag was Luc gelukkig al weer beter en zijn we op stap geweest met een nieuw groepje dat we via Facebook hadden leren kennen. Studenten style zijn we drank gaan halen in de supermarkt en deze op een bankje met een amazing view over de stad gaan opdrinken, om vervolgens naar Bairro Alto te vertrekken. Dit was wederom een geslaagde avond met gezellige mensen. Zondag is en blijft rustdag dus veel speciaals hebben we die dag niet gedaan ;)

Maandag hadden we een BBQ op het dakterras van een Duits meisje dat we hadden leren kennen. Het dakterras had een super uitzicht over de stad. Haar appartment was van dezelfde eigenaar, en we waren verbaasd over de goede staat ervan. Alles was schoon en ze hadden veel meer keukengerei etc. dan wij. We gaan toch maar eens proberen of er voor ons niet ook wat betere materialen geregeld kunnen worden. Luc was natuurlijk de man van het vlees en het viel goed in de smaak.

Dinsdag zijn we naar Esther's school gegaan om ook voor haar een metrokaart te regelen. De universiteit ligt in een mooie omgeving met palmbomen voor de deur. 's Avonds was het tijd voor een meeting met nieuwe mensen op Rossio Square. Het feestje begon al in het appartement van twee Noorse jongens, die overigens een vet luxe apartement hadden midden in het centrum. Dit was zeker niet studentenstyle, maar dat vonden we natuurlijk niet erg. Ze hadden alles voorbereid en er was drank in overvloed. Daarna zijn we nog doorgegaan naar Bairro Alto. Uiteindelijk zijn we met mensen die we al kenden weggegaan van de groep omdat we ons een beetje ergerden aan de zatte Fransman die erbij was die zijn handen niet kon thuishouden. Cocktails zijn zo goedkoop dat je ze per vaas besteld, en we kregen dan ook als reactie 'Damn, you guys always buy the largest drinks'. We moeten het natuurlijk wel even goed praten want we delen zo'n vaas natuurlijk wel (en we hadden gewoon veel dorst van het beklimmen van de heuvels die naar Bairro Alto leiden). Esther wilde een poging wagen tot het krijgen van geen markup in de taxi en had zich dan ook wat zinnen uit haar hoofd geleerd die ze tegen de taxichauffeur kon zeggen. Dit keer was de taxi naar huis 3,65, een record waar Esther toch wel trots op was ;)

Woensdag was het eindelijk beach time en zijn we met een groepje met de bus naar Costa de Caparica gegaan. Dit op aanraden van een aantal mensen, omdat het schoner is en minder toeristisch. Het was inderdaad een heel mooi strand met genoeg plek om te liggen. Vervolgens hebben we lekker aan het strand met zijn allen gegeten.

Donderdag hebben we een uur in de telefoonwinkel moeten wachten om onze telefoon simlockvrij te maken (ze zijn hier nogal sloom). Voor het avondeten wilden we een lokaal portugees restaurant proberen, waar we voor een prikje gegrilde zwaardvis en kabeljauw gegeten hebben. Daarna was het weer tijd voor een meeting met wat mensen die we al kenden en wat nieuwe mensen. In één van de bars waar we heen gingen kon je een 'beerfunnel' kopen (bier uit een trechter), en hielden ze de nationaliteiten van de mensen die dit gedaan hadden bij op een bord. Luc vond het niet kunnen dat Nederland maar 2 op de teller had staan en heeft er wel even voor gezorgd dat hij erna op 5 stond. Het was een supergezellige avond, hoewel de dag erna aanvoelde als in de film The Hangover. Met onze brakke hoofden zijn we vrijdag naar het grootste winkelcentrum van Lissabon gegaan en 's avonds hebben we lekker helemaal niets gedaan.

Zaterdag was het weer tijd voor het strand (tja, wat moet je met die hitte) en zijn we met een grote groep duitsers naar Costa de Caparica gegaan. 's Avonds hadden we weer op Alexandra's dakterras gechilld, waar we onze nieuwe Franse roommate ook mee naartoe hadden genomen. Vanaf vanavond t/m woensdag hebben we allerlei activiteiten van het Casino in Estoril, beginnend met een beachparty in een club aan het strand. Daarna begint Luc aan zijn introductieweek op school. We hebben er erg veel zin in en zijn benieuwd wat ons allemaal te wachten staat.

Zonnige groetjes uit Lissabon,

Luc & Esther (ook wel 'the cool Dutch couple', zoals ze ons hier noemen:P)

pap krapels

zou ik graag bij zijn geweest [maar dat ben ik lekker toch]

josehermanussen@hotmail.com

Ha Luc en Esther,
Wat leuk om die verhalen te lezen! Ik kan me helemaal voorstellen hoe jullie daaraan het genieten zijn. Ik begrijp dat jullie intussen al behoorlijk ondergedompeld zijn in de Portugeese en internationale studentencultuur.
Have fun, ben benieuwd naar het vervolg.

groetjes, Jose

Bob

Heej! Klinkt goed allemaal zeg! En leuke foto's :-D
Pap en ik zijn net terug van de cruise en pap is alweer naar het vliegveld voor zijn vlucht naar huis..we hebben elkaar niet afgeschoten deze reis ;-) Was echt super allemaal.
Veel plezier daar en tot het volgende bericht!
Ps. Luc, soms water drinken helpt tegen zonnesteken ;-) Luister toch naar mam :P

Cheeeers

Aytan Demir

heeyheey

Volgens mij kunnen jullie t daar heel goed vinden!!
geniet er lekker van en natuurlijk ook leren he!!

tot over n paar maanden!!
xx